Na tuto otázku neexistuje správná odpověď. Pokud se nad tím zamyslíte ještě více, možná zjistíte, že vůbec najít nějakou odpověď, která bude v praxi fungovat, je téměř nemožné. Pravdou však zůstává, že odpověď je zcela jednoduchá, hůře však uskutečnitelná. Jestliže však do úklidu zapojíte děti a půjdete na ně s tou správnou strategií, možná se až budete divit tomu, jak se najednou dětský pokoj, dříve plný rozházených hraček a hromad nepořádku, dokáže proměnit.
Úklid hrou
Velký myslitel a pedagog Jan Amos Komenský se snažil zavést metodu školy hrou a dodnes jsou jeho myšlenky používané a oblíbené. Každá činnost by se malému dítěti měla přibližovat formou hry – jde to mnohem lépe a uvidíte, že spolupráce bude lepší na obou stranách. Můžete vymyslet třeba závody v uklízení a hodnotit je pak také nejen podle rychlosti, ale zejména podle kvality a toho, zda dítě pokoj opravdu pořádně uklidilo. A takových aktivit by bylo možné vymyslet ještě mnoho.
Buďte dobrým příkladem
Pokud dítě ve svém nejbližším okolí nevidí žádné snahy o to, aby bylo doma uklizeno, za žádnou cenu mu důležitost úklidu rozhodně nevysvětlíte. Snažte se mu vlastním příkladem ukazovat, že uklízet je důležité a pokud k úklidu sami používáte nějaké vychytávky, zkuste zapřemýšlet i nad tím, jak by bylo možné dítěti úklid také usnadnit. Sázkou na jistotu jsou barevné stohovatelné boxy, plastové či dřevěné nádoby a jednoduchost. Bez té to totiž rozhodně nepůjde.
Stanovte pravidla
S jasně daným řádem funguje všechno lépe. Zkuste tedy vymezit jeden pokoj na hraní, ve kterém můžete být nepořádek tak, aby ostatní zůstaly uklizeny nebo čas, kdy bude úklid každý den probíhat. Uvidíte, že nakonec se dítě uklízet přece jen naučí – jen to možná bude déle trvat a nepůjde to hned tak, jak byste si vy sami přáli.